Saturday, December 11, 2010

SIAPA YANG TERBAIK DALAM MEMAHAMIMU?

SENSITIF, PEKA, RESPONSIF, IMPULSIF, PERFECTIONIST, STRICT.



Boleh jd maknanya sama, boleh jd berbeza. Tp, tak semestinya sesuatu yg negatif.

Hari ni rasa terpanggil nak membuat kenyataan sbg usaha penjelasan bg segala kekaburan tentang pendirian.

Hah, mula dah!

Sy cube dlm btk penulisan kreatif ye! Harap2 jgn makin tak paham sudahlah!



Mengapa kau susah difahami?

Kerana aku belum kau dekati untuk kau kenali, selami hati dan budi.



Mengapa kau lantang bersuara?

Kerana aku terbiasa berusaha membela nasib sendiri, tanpa bergantung kpd sesiapa di kalangan manusia.



Mengapa kau berani mengkritik?

Kerana aku juga terdidik daripada kesilapan, menelan kritikan dan bangkit dari cemuhan.

Justeru, kini aku terlebih dahulu menjaga dan menegah diriku daripada melakukan kepincangan yg bakal kusaksikan atau kurelakan itu.



Mengapa kau sering mempersoalkan situasi?

Kerana aku sendiri sedang cuba memahami dan mendapatkan informasi, agar tak terlanjur memanipulasi.



Mengapa kau sering mengeluh?

Aku sekadar meluahkan kesal atas apa yang tidak sejalan dgn harapan.

Namun aku bukan pasrah tenggelam dlm putus asa, sebaliknya akan tetap terus berjalan..



Mengapa kadangkala kau tak berterus terang?

Aku juga harus membaca keadaan, hati budi dan peribadi yang cuba ku sentuh, dgn perkataan atau tulisan.

Bukan semua mampu menerima baik kebenaran.

Acapkali pihak yang menyatakan perkara yg pahit2 di pendengaran, dituding sebagai pendengki yang tidak senang melihat kenikmatan yg dikecapi.

Sedangkan yang saban waktu mendendangkan yg manis2 di telinga, dipegang sebagai teman sejati yang sememangnya mahukan ia bahagia..



Mengapa kau sering bersendirian?

Barangkali itu sebagai suatu cara pemeliharaan Tuhan..

Berganding, tak semestinya jodoh.

Bercerai, bukannya salah ajal.

Berhimpun tak mudah untuk bersatu.

Beramai, tak bererti bahagia.

Bersendiri bukan bermakna sepi.



Apa alasan atas ketegasanmu?

Aku sekadar mencari kebenaran.

Mempertikai dan memperdebat, bukanlah kesukaan, bukanlah kegemaran.

Namun aku inginkan kesimpulan yang padu.

Jika terbukti salah, aku tetap akan akur dan membisu...



Tidak bimbangkah manusia menjauhimu?

Apabila telah kuusahakan untuk memberi pengertian, namun prasangka tetap bertakhta di jiwa mereka, aku terlebih lagi sudi berlalu.

Ibarat mencurah air di daun keladi, seruan seorg Rasul juga tetap sirna di kalbu umat yg degil.

Apatah lagi manusia serba tidak maksum, seumpamaku...



Apa yang ada di lubuk hatimu?

Aku cuma berjuang dlm hayat yg dipinjamkan kepadaku.

Dalam pada menjaga hak insan lain, aku juga wajib untuk tidak menzalimi diriku.

Jika aku pasrah hidup dipukul gelombang, aku tak punya jawapan yg tepat untuk diberikan kepada Yang Empunya Kejadian.

Maka biarlah aku terus menongkah arus, asal saja yg hak tetap kujunjung, dan yang batil tetap kubendung...



Siapa yang terbaik dalam memahamimu?

Hanya DIA YANG SATU!

No comments:

Post a Comment