Saturday, December 11, 2010

MADRASAH TARBIYAH DI LUAR HADRAT KEKASIH ALLAH..

Dengan ini, sesungguhnya, seorang faqir ini tidak berniat menjadi lawan sesiapa, atau hendak memandai apa2.. Semayang subuh pon, kdg terbabas! :p Tp, kl nak tunggu sampai seseorg tu jd al 'arif biLlah baru blh bersuara, rase sampai reput tak jadi :) Sy hanya dan akan terus cuba memanjangkan ilmu yg sampai.. InsyaAllah, bersanad..



Soal segelintir pihak yang mengatakan bahawa selawat dan puji Nabi tanpa memahami dan menghayati maknanya tu sbg sia2, serta yg mengatakan bahawa mengeluarkan belanja utk membesarkan maulid sbg satu bentuk pembaziran, sgt2 sy kesalkan..



Jika tak suka dgn org jawa, jgn dibenci org yg mkn tempe. Jika meragui penagih dadah, jgn dicemuh si kurus kerempeng. Jika kita tak suka parti sekian, jgn diboikot warna hijau. Jika tak sebulu parti si fulan, jgn ditalak warna biru. Dan seterusnya... Jika kita menolak kaum syiah, jgn dipertikai org yg mengagungkan Nabi Muhammad s.a.w. dan melabel mereka sealiran dgn penganut fahaman syiah. Selagi tauhidnya kekal murni mengesakan Allah, berlapang dadalah dgn kaedah amalan yg serasi sbg penawar hatinya. Manusia berada dlm pelbagai ahwal. Dan jgn dilupa hakikat tingkatan nafsu.. Bkn semua pendekatan, sesuai utk semua org. Demikianlah kaedah yg wajar dipegang oleh seseorg murabbi, dlm memperbaiki "kerosakan" jiwa murid..



Byk isu dan tanda2 zmn skrg yg menunjukkan kejayaan golongan orientalis "menjalankan jarumnya", utk memporak-perandakan kesatuan umat Islam. Dan salah satu yg paling ketara skrg, umat Islam tak segan2 memandang serong kpd bentuk2 amalan yg tertentu, w/p dgn jelas ia tidak mengandungi unsur2 amalan yg bercanggah dgn syara’. Hanya kerana sesetengah pihak menyuarakan pendapat peribadinya, terus amalan terbabit jd bhn berjidal, selanjutnya pasti akan mengundang perpecahan di kalangan umat apabila ada pihak yg pro, dan ada yg kontra dgn pendapat terbabit.



Sebagai contoh, ada pihak yg berpendapat, berzikir secara jahr dan berjemaah itu merupakan satu bentuk gangguan di surau atau masjid, manakala pihak yg satu lagi memandang ia sbg “madrasah” utk melatih seseorang itu menggemakan zikir di dlm hati apabila ia bersendirian. Dua pendapat ini telahpun memecahkan umat kepada dua kumpulan. Dan begitulah seterusnya apabila tercetus dan tersohor pula pelbagai pendapat2 yg lain, yg menyumbang kpd perselisihan demi perselisihan dan menambah-biak kpd perpecahan2 sebelum itu...



Kemudian, yg turut membimbangkan ialah kecenderungan golongan pendakwah, mahupun penuntut ilmu yg gemar merujuk kpd ulama’ mujaddid yg tertentu shj, hingga ke tahap membelakangkan, atau tidak mengiktiraf keilmuan dan karya pemikiran dan penulisan tokoh-tokoh ulama’ mu’tabar yg lain, seperti Al Ghazali dan Imam Syafie sendiri. Sedangkan mereka tidak sedar bahawa pendirian dan kecenderungan sedemikian sebenarnya hanya menyerlahkan kesempitan dada mereka dlm menangani isu2 agama..



Sy hanyalah murid yg merindui keindahan dan keberkatan madrasah ilmu dan keharuman lautan cinta yg melimpah-ruang terhadap Rasulullah, para anbiya’, para auliya’, dan org2 soleh yg dikasihi Allah. Jika telah termaktub di “tangan-Nya” (KEKUASAAN-NYA) seseorg itu terpaksa meninggalkan "daerah" yg dikasihi, maka tugas hamba itu hanyalah redha dengan ketentuan serta cabaran yg baru di tempat yg asing, sambil mengharapkan kebaikan dan keredhaan daripada-Nya.



"Ya ayyatuha an nafs al mutmainnah,

Irji'ii ilaa Rabbiki raadhiyatan mardhiyyah

Fadkhulii fi 'ibaadi

Wadkhulii jannati..." (maaf, sy tak sertakan terjemahannya, takut salah)



Tp, yg blh difahami ialah: kalau kita menuntut kehidupan di syurga, ikutlah jejak org2 terdahulu (iaitu org2 yg soleh, pewaris nabi). Bkn sewenang-wenangnya membuat perubahan semasa berdasarkan hukum akal dan pandangan yg jarang lari daripada tersalah.



Kalau kita suka ditarbiyah dgn nasyid, hayatilah lirik lagu HIJJAZ ni:



"Pandangan mata selalu menipu

pandangan akal selalu tersalah

pandangan nafsu selalu melulu

pandangan hati itu yang hakiki

KALAU HATI ITU BERSIH.."



Sebab itulah jika dilihat pd madrasah ilmu ulama' tanah air yg terdahulu, khususnya dalam sistem pengajian pondok, murid yg ingin menuntut ilmu akan diuji dan digesa supaya memberus hati dgn zikrullah terlebih dahulu, sebelum tiba pada "keadaan" ia bersedia utk menerima limpahan nur ilmu2 yg lain ke dalam jiwanya.



Jika hendak menghirup madu,

jgn lupa bersihkan bejana,

Jika nak hidup bersatu-padu,

jgn alpa menuding dan menghina..



Hati ibarat kawasan tadahan:

Jika ditimbun ego membukit, hujan yg mencurah akan lari melimpah

Jika ditarah tawadhu' melembah, hujan gerimis pun bisa ditadah



Sesuci-suci air zam-zam, tentu ternafi dek cangkir yg cemar

Semurni-murni ajaran Islam, pasti tertolak dek hati yg ingkar



Jgnlah menunggu penuhnya gelas,

sedang di samping, ada yg hampir "mati kedahagaan"

Jgn cenderung menyekat dan membatas

bimbang disaring, tika syafa'at Nabi ditawarkan...



Wallahua'lam...

No comments:

Post a Comment