Sunday, December 12, 2010

SEKILAS RASA.... MENGIMBAS PERISTIWA.

Tengah letih yg tahap takleh lelap ni, fikiran pun menerawang le ke merata alam.. Kepala hotak ni kalau dilayan, setan memang suka tumpang sekaki sakan! Tapi, hati yang belum mati kenala pandai lawan..

Aku suka bicara bisu
Hanya tinta melakar kisah
Tiada berselang komen melulu
Yang terpendam mudah terluah

Salahkah jika menceritakan?
Jika ditanya sesama rakan
Yang prihatin penuh perhatian
Bukannya aku menagih kasihan

Sudah puaskah mengadu domba?
Menghambur esak dan airmata
Meratap ke sini dan ke sana
Selagi hati tak rasa lega

Aku di sini dia di sana
Di sini tersiksa di sana terleka
Sampai saat juga ketika
Di sini juga dapat bahana

Jika aku mendapat sokongan
Dari keluarga dan juga teman
Apa pula yang engkau risaukan
"Keistimewaanmu" tak sikit termudaratkan

Lain halnya engkau di sana
Berdamping setia di sisi ketua
Apa sahaja terlintas di kepala
Tak lengah waktu kau aju padanya

Tidak tepatkah, tersalah tempat
Jika aku rasa tergugat
Angkara engkau punya muslihat
Tak semena ku diberi "nasihat"

Kepada rakan dan juga taulan
Jangan ada yang suka mengumpan
Menyampai kisah tak kira zaman
Buat penyedap sembang di laman

Aku sedar aku petia
Ada yang ingkar ada yang setia
Terpulang pada budi bicara
Mahkamah dunia bukan timbangannya

Diam-diam ubi berisi
Diam-diam berkata di hati
Ada yang jadi sahabat sejati
Tak kurang juga yang menjauh diri

Usah biasa menjadi hakim
Dengan mendengar juga melihat
Usah dinafi kuasa Al 'Alim
Dalam menimbang juga menyukat

Jika hati terlanjur bersangka
Dengan lidah jangan dibenarkan
Jika mata memandang hina
Dengan hati jangan diiyakan

Satu lagi nak kutegaskan
Aku ini suka berteman
Tak kira lelaki atau perempuan
Usahlah ada yang suka memasangkan

Bagi temanku si kaum hawa
Jangan takut jangan tak percaya
Tidak ku kejar pada yang punya
Tidak ku harap pada yang teruna

Hidup ini neraka dunia
Setidak-tidaknya buatku sahaja
Kulalui dengan seada-adanya
Tidak ku damba perhiasannya

Dari detik membawa ke tahun
Tidak kujemu mencurah rasa
Agar tiada yang salah sangka (salah ni..."agar tiada yang kacau daun" okey kot?)
Kerana tak kenal, tentu tak cinta...

Huhu.. faham tak sekarang? ;)

No comments:

Post a Comment