Saturday, December 11, 2010

ISLAM+IMAN+IHSAN = FIQH+TAUHID+AKHLAK(TASAWUF)

Atas niat perkongsian ilmu.. Mudah2an mendapat manfaat dan saham yg berkekalan...

1. "Islam adalah pokok yg tumbuh di atasnya peraturan2 syari'ah. Syari'ah itu ditumbuhkan oleh keimanan. Dengan demikian, tidaklah terdapat syari'ah dalam Islam, melainkan dgn adanya keimanan, sebagaimana syari'ah itu tidak mungkin berkembang melainkan di bawah ruang keimanan. Dengan demikian, syari'ah tanpa keimanan adalah laksana bangunan yg tinggi tanpa pasak (dasar)." (Prof. Mahmud Syaltut).

2. "Barangsiapa yg beriman kpd Allah dan hari akhir, maka hendaklah dia mengucapkan kata2 yg baik atau bersikap diam. Barangsiapa yg beriman kpd Allah dan hari akhir, maka hendaklah dia menghormati tetangganya (masyarakat). Dan barangsiapa yg beriman kpd Allah dan hari akhir, maka hendaklah dia memuliakan tamunya." (Riwayat Bukhari dan Muslim)

3. "Janganlah berputus asa daripada diterimanya amal perbuatan yg di dalam amal itu kamu tidak menemui wujudnya kehadiran di dalam hati. Kerana kadangkala diterima daripada sesuatu amal, apa yg tidak dpt dirasakan buahnya (kemanisan/hasilnya) dgn segera." (Ibnu 'Atho illah)

4. Sabda Rasulullah s.a.w, "Hendaklah kamu beribadah (mengabdikan diri) kepada Allah seolah-olah kamu melihat kepada-Nya. Sekalipun kamu tidak dpt melihat-Nya, maka (ketahuilah bahawa) sesungguhnya Dia melihat kamu." Inilah definisi kpd rukun yg ketiga dlm agama, iaitu RUKUN IHSAN.

5. Seandainya tidak mampu khusyu' dan berbuat ihsan dlm beramal, maka hendaklah hal itu tidak menjadi sebab kpd sikap berputus asa seseorg dlm beramal sehingga tidak mahu lagi mengerjakan amal2 kebajikan. Sebagaimana jika kita mempunyai tanaman yang tidak berbuah, maka janganlah tanaman itu terus ditebang. Tetapi harus diselidiki punca2nya terlebih dahulu.

Rujukan: Matnul Hikam, Syeikh Ibnu 'Atho'illah as Sukandari.

No comments:

Post a Comment