Saturday, December 11, 2010

ADUHAI, LELUHUR BANGSAKU...

Lumrah, diri kita disanjung bila mana kelebihan2 tertentu pada diri kita mendapat perhatian dan menerima penghargaan di mata umum.

Namun, jangan dikesampingkan pula kenyataan apabila diri kita disorot oleh pandangan jahat manusia. Segala kelebihan dan kebaikan akan cuba dinafikan dan diselindung. Hanya yang buruk2 diperkata dan dijaja. Biar dari pihak mana, bahkan darah daging sekalipun, jika terpercik oleh 'ain yg tidak baik ini, hidup seseorang tak bisa aman lagi. Dengan kata lain, kita takkan mampu untuk duduk senang dalam apa juga situasi. Pasti akan ada yg menjulurkan kaki, guna untuk menyungkurkan sebuah perjalanan yang kita tempuhi..

Inilah budaya bangsa..

-Kau 'jaga' aku, aku 'jaga' kau..
-Aku lebih dulu makan garam..kau apa tau?
-Yang bawah kena hormat yang atas (yang atas?)
-Dia belum tau aku siapa!
-Ah, pedulikan...takde kena-mengena dengan aku
-Kau kacau aku, aku kucar-kacirkan hidup kau!
-Berani sangat buka mulut, sekarang tanggung!
-Kubur masing2...
-Biar dia rasa..
-Macamlah bagus sangat
-Pandai2 nak mengajar orang!
-Memang jenis bawa masalah!

Aduhai, leluhur bangsaku...
Beginikah akhlak yang diajarkan Nabi kepadamu?
Sedangkan Yahudi yang melemparkan tahi pun ditanyakan kondisinya oleh Baginda,
inikan pula saudara seagama.. tergamak kau cela, kau maki cerca?

Aduhai leluhur bangsaku...
Langit manakah yang kau junjung?
Sedangkan semut halus pun dijaga laluannya oleh Sulaiman,
inikan pula saudara yang sama kejadian.. sanggup kau nafi, kau halang-halangi jalan!

Aduhai leluhur bangsaku...
Bumi manakah yang kau injak?
Sedang yang kafir dan munafiq pun mendapat ihsan Tuhan,
inikan pula saudara seiman.. mengapa sewenang kau sepak-terajangkan?

Aduhai leluhur bangsaku...
Di arasy manakah tingkat kemuliaanmu?
Sedangkan ulah nyata penduduk Taif pun, tak tega Al Mustofa membalas,
inikan pula saudara yang terfitnah.. angkuh sekali kau tuding dan kau ulas..

Aduhai leluhur bangsaku...
Sesempurna manakah hakikat kejadianmu?
Sedangkan Musa pun, terbidas oleh hikmahnya Khidir,
inikan pula saudara yang lebih layak.. tak segan kau olok dan kau cebir..

Aduhai leluhur bangsaku...
Ke hadrat manakah kau fikir kau akan dikembalikan?
Sedangkan Fir'aun pun meluah penyesalan di hujung nyawa,
inikan pula kita yang setauhid.. usahlah merasa betul sentiasa..

Aku tak punya upaya menjelaskan keadaan. Harapanku, mudah-mudahan Allah s.w.t membukakan tabir kesedaran dan keinsafan, lantas menyingkapkan hijab yang menyelubungi kebenaran..

Amiin...

No comments:

Post a Comment